MHD našima očima

Vítám vás zde zase „Pepa“ dnes si něco povíme o městské hromadné dopravě a to hlavně v Brně.

Jako většina dopravních podniků vznikala v období průmyslové revoluce není totiž ani výjímkou ten od nás z Brna.

Jako první zmínka a doložený spis obsahoval první vozidla brněnské dráhy a to parní lokomotivy. První trať byla v úseku dnešních Pisárek a pokračovala směrem do dnešního Králova Pole. Dnes si tyto vozovny můžeme připomenout jak v Pisárkách boční stěnou budovy u vratné smyčky a v Králově Poli dochovanou vozovnou, která je předělána dnes do podoby měnírny elektrické energie.

Bývalá vozovna ze zadní části.

A zde máme sice méně kvalitní fotku s vozem Tatry T2 vedle bývalé stěny staré vozovny, ale pro info stačí.

Foto: ©Heinz Heider, www.bmhd,cz

A Dnes?

Dnes máme mnoho moderních technologií nesmíme nevytknout například systém Riss2 od firmy Herman electronics. Nejnovější vozy: Trolejbusy škoda 26Tr což jsou parciální trolejbus, které mohou až 10 – 15km jezdit bez elektrického napájení z trolejí.

Trolejbus Škoda 26Tr

Také mezi nové vozy sice z roku 2016 jsou vozy z vozovny Slatina Iveco Urbanway 12M a 18M. Všechny jsou na pohon cng. Možná v nejbližší době budeme disponovat také naftového Urbanway, který byl zkoušen během února 2019 výhradně na lince 43 do Soběšic.

Mezi vozy, které máme v jednom kuse patří tady též trolejbus Sor TNB 12M ev. č. 3703 který má stejnou výbavu jak Škoda 26Tr.

Sor TNB 12NB ev.č. 3703

Mezi tramvajouvou síť přivítáme tento rok (2019) nové tramvaje (šaliny) typu EVO 2 od firmy Pragoimex. Mezi jejich výrobky také patří šaliny typu Vario LF.E A Vario LF.2 kterých máme k dispozici celkem 64 vozů.

©Ondra K. www.bmhd.cz

Děkuji za přečtení a příště pro vás připravuji povídání o parkové dráze v Brně. S pozdravem Pepa